lördag 27 mars 2010

Vänddia säger en del




Eller så kan man kalla det crossprocessing som är den engelska termen.
Jag kanske använder den lite slentrianmässigt, det känns bara så konstigt att säga vänddia eftersom jag först lärde mig den engelska termen. Iallafall så betyder det att man framkallar sin exponerade diafilm i kemi som egentligen är avsedd för att framkalla vanliga färgfilmer. Den processen kallas för C-41. Diaframkallning finns i flera varianter, men den absolut vanligaste som görs heter E-6.
När man framkallar diafilmen i C-41 får färgerna fnatt.

Det kan bli lite hursomhelst beroende på vilken diafilm som används, alla har sin speciella egenhet och färgskala. Jag återkommer en annan dag med mer information om vilka diafilmer som ger vilka färgskiftningar om någon är intresserad av att prova. (och det ska man göra tycker jag!)
De här bilderna är tagna med Agfa RSX 160. Tyvärr en film som inte görs längre, men ibland kan man hitta några rullar på Ebay eller Tradera.

2 kommentarer: